Aspros

La Fundació Aspros i l’Institut Guindàvols col·laboren en un projecte d’accessibilitat cognitiva

La Fundació Aspros i l’Institut Guindàvols hem desenvolupat al llarg del darrer trimestre del curs 2023-2024 una iniciativa conjunta relacionada amb l’accessibilitat cognitiva. El projecte, anomenat Guindaccés, s’emmarca en el programa d’innovació pedagògica Recerca, Creació i Servei (RCS) del departament d’Educació, el qual pretén millorar l’aprenentatge competencial de l’alumnat de 4t d’ESO a través de la col·laboració amb entitats del seu entorn.

En aquesta ocasió, el projecte s’ha realitat amb l’equip d’Accessibilitat Cognitiva i Comunicació Augmentativa i Alternativa de la Fundació Aspros, impulsat per la psicopedagoga Rosanna Ramírez. L’objectiu principal de Guindaccés ha estat l’adaptació cognitiva dels espais i instal·lacions de l’institut, amb la implicació directa de l’alumnat i la participació de l’equip de persones validadores d’Aspros. Partint d’una fase prèvia d’informació sobre què és l’accessibilitat cognitiva, l’alumnat ha pres consciència de les mancances del seu centre educatiu. A més, s’han creat diferents materials amb l’assessorament de la Fundació, per tal de fer més accessible el centre. Per exemple, s’han adaptat els espais a través de pictogrames i directoris de senyalització, així com l’adaptació de diferents documents interns, seguint els principis de la lectura fàcil.

Accessibilitat universal per a totes les persones

L’equip d’Accessibilitat Cognitiva i Comunicació Augmentativa i Alternativa d’Aspros treballa des de fa dos anys en l’adaptació d’espais i documents, no només per oferir una resposta a les dificultats que poden presentar les persones amb discapacitat intel·lectual, sinó qualsevol individu. Des del novembre del 2023, el Codi d’Accessibilitat de Catalunya regula les mesures d’accessibilitat universals que cal aplicar per garantir la no-discriminació de cap individu.

L’entitat col·labora amb diferents institucions municipals com l’Ajuntament de Lleida, La Llotja o el Centre d’Art la Panera, però és la primera ocasió que ho fa amb un centre educatiu a través del projecte Guindaccés.